måndag 3 februari 2014

Stockaryd i mitt hjärta

Ikväll har jag varit hos hembygdsföreningen i Stockaryd för att berätta om jubileumsboken jag håller på med. Tanken är också att jag gärna vill ta del av bilder och historier som de har och som kan användas i boken.
Jag satt där i den gamla hembygdsstugan med timrade väggar och lyssnade först till vad föreningen har gjort och gör. Blev djupt imponerad av deras aktiviteter. Det var grillfest, våffelsöndag, midsommarfirande och massor av annat som de hade ordnat. Det är så härligt att möta människor som brinner för sin bygd, som kan dess historia och som värnar om det som är deras hem på jorden. Och som väljer att ta av sin tid för att gemensamt uppnå ett resultat. 
I den meningen är inte Stockaryd unikt. 
Det finns många sådana människor i vår kommun.
Ändå är det något särskilt med Stockaryd, kanske beror det på att jag en gång i tiden jobbade där under ett par år.
Eller så är det för att Stockarydsborna är särskilt rejäla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar