tisdag 13 augusti 2013

Om snällhet

Förr kunde jag smått föraktfull säga:
-H*n är snäll, men det är korna i hagen också.
Numera säger jag aldrig det.
Jag vet inte om det är Stefan Einhorns bok om snällhet som har gjort att jag ändrat mig eller om det är de senaste årens livsupplevelser som har bidragit till denna omvändning.
Hur som helst så är numera snälla människor mina favoriter och jag vill påstå att jag är omgiven av ganska många snällingar. Det är medmänniskor som är med mig istället för mot mig och som jag kan lita på vill mig väl (obs, ska inte förväxlas med menlöshet).
Människor som av omsorg frågar hur jag mår eller bjuder på fika eller skjuts. Eller som helt enkelt inte har något taskigt uppsåt när vi resonerar om saker och ting.Som vill mig väl och gör så att jag vill vara snäll tillbaka. För så är det i min värld; snällhet smittar och att möta en snäll människa kan ibland kännas som att någon trär ett par varma sockor på själen.

Och nu ska jag gå och lägga mig, rena strukna lakan och en bra bok väntar mig. Det är också att vara snäll - mot sig själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar