lördag 31 januari 2015

Hur det var i kväll


Jag har ju skrivit en text om min mormor till hembygdsföreningens årsskrift. I höst är det 30 år sen hon dog men hon är så levande i mitt minne.
Och ikväll var det som om allt knöts ihop, minnet av henne och den hon var och det som är mitt liv. För jag var i hennes församling och lyssnade på min svåger som spelade och sjöng gamla amerikanska väckelsesånger. Det var väldigt fint och det nästan värkte i hjärtat när jag hörde de gamla texterna och visste hur mycket mormor hade sjungit dem (fast på svenska då).
I slutet av kvällen kom det en kvinna och pratade om mormor och hur mycket hon hade betytt för henne.
Och allt blev så nära och jag blev med ens den där lilla flickan som med förundran satt med mormor i kyrkan och  hörde på alla predikningar men som ändå inte kunde ta till mig de där orden.
Jag har fortfarande svårt att ta till mig predikningar men jag känner att min Gud finns i ljuset och det räcker långt för mig.

Min svåger spelade bland annat The Old Rugged Cross den är så himla vacker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar