tisdag 6 juni 2017

Cancer

Och det är nationaldag och jag går ut i min trädgård och plockar den första pionen. Det är en vacker, om än lite kylig, dag. När jag går där i trädgården så tänker jag på gårdagen.
Då var jag och hälsade på lilla Amanda och hennes föräldrar. 
Amanda fyller åtta år i höst och en stor del av sitt liv så har hon varit sjuk. Det började med en hjärntumör och när hon väl sedan blivit cancerfri så har alla behandlingar satt stora spår hos henne. Som mormor kan jag bara stå bredvid och det är så svårt att se barn vara sjuka.
Man önskar ju att alla små flickor och pojkar skulle få vara ute och skutta och leka och slippa ha ont. Jag vet att vi inte är ensamma. Cirka 300 barn om året får cancer i Sverige och ungefär 80 procent överlever. Och många har efterverkningar som vår Amanda.

Jag vet att det är lönlöst men jag önskar så att i alla fall barn slapp den vidriga cancern - och för den delen alla övriga sjukdomar också.
Och en dag som denna så står allt det vackra i så bjärt kontrast till barns lidande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar